apakah AKAN jadi kenyataan...???

salam

dah lama dah aku ingin meluahkan idea aku nie...
mebi sesetengah org akan katakan....amendaa ahhh mamat nie...takder objektif...idea yang tak munasabah..mebi yang lain plak akan katakan....sengal nya org....
tapi tak per lah...tu org kata...

tapi apa yang aku nak bagi tahu nie..adalah idea yang dah lama aku mimpikan dan aku rasa ini bukan satu idea bodoh atau apa sahaja...mebi juga idea nie dah terlaksana cuma aku selama ini tak tahu ujud nya idea tu...dah ada pun apa yg aku ingin sgt nak buat nie di alam maya ini...cuma aku jer tak ikuti perkembangan nya....

apa yang aku teringin sgt dan tgh berusaha untuk ujudkan nya ialah

aku ingin mengujudkan satu persatuan pengguna internet muslim

persatuan yang akan mengumpulkan kesemua pegguna internet muslim terutama nya pengguna internet muslim malaysia...

skrg nie..kalau kita lihat...perkembangan internet semakin luas...penggunaan nya semakin ramai...selama ini..pengguna internet atau bahasa kampung pelayar internet bergerak secara individu di dalam alam cyber ini...masa semakin berubah...teknology semakin berkembang..internet menjadi satu alternatif di dalam komunikasi bahkan menjadi satu saluran maklumat yang paling pantas dan murah....

pengguna internet bergerak secara individu....mmmm kalau ikut logik nya..mmg lah tu kenyataan nya...semua yg ada di tenet bergerak individu....
pengguna internet terdiri dari beberapa kategori....

ada yang menggunakan nya sekali sekala
ada yang menggunakan sekali seumo hidup.....
ada yang menggunakan nya setiap hari....

di dalam internet terdapat beratus2 jenis web...dari blog..forum..chat..info..biznis...pelbagai tujuan ahh web di ujudkan..dan ia mempunyai penggemar2 tersendiri.

tak terkecuali juga...di dalam menggunakan internet untuk mencari info atau apa sahaja...kita terdedah dengan perkara2 yang negatif atau yg boleh membuat kita berubah kelakuan jika di layari secara tetap terhadap web2 yang negatif atau web2 yg memberi info yang keliru...

CYBER COMUNITY
komuniti maya....secara tak langsung..atau sedar tak sedar...bila berada di dalam alam cyber ini..sebenar nya kita berada di dalam satu masyarakat maya yang amat luas..kita tidak bersendirian...kita boleh di hubungi dengan pelbagai mereka yang sedang menggunakan internet...

pada aku....
kita perlu ujudkan satu ..persatuan pengguna internet muslim
dimana persatuan ini terbuka kepada semua pengguna internet di mana sahaja..tetapi aku lebih utamakan buat masa ini pengguna internet muslim di malaysia.

kenapa perlu ada nya persatuan ini.../ objektif persatuan ini:

di antara objektif persatuan ini....yang sempat aku terfikir dan juga idea dari rakan cyber dari forum jomlayan...

1.menjadi satu platform di dalam mengikat ukhwah sesama muslim di alam cyber.

2.menjadi satu platform bertukar2 tukar pendapat di dalam sesuatu perkara.

3.meningkatkan lagi kualiti pemikiran yang kreatif dan kolektif didalam membincangkan sesuatu perkara itu.

4.menggalakan penyertaan pengguna internet agar melayari web yang lebih berilmu dan mendapatkan pandangan terhadap sesuatu kemusykilan atau apa sahaja terhadap sumber2 yang di perolehi melalui internet.

5.menjadi wadah atau suara umat islam di dalam menegakkan kebenaran atau memacu suara umat islam di alam maya ini.

6.mewakili pengguna internet muslim di dalam melahirkan sebarang idea atau apa sahaja pandangan bagi memantapkan lagi ukhwah..perniagaan maya..toleransi masyarakat..atau apa sahaja yang mendatangkan kebaikan pada umat islam khususnya dan masyarakat sekitar am nya.

ini hanyalah baru idea kasar....
banyak lagi yang aku perlu perhalusi...untuk menjadi kan ini satu kenyataan aku memerlukan sokongan dari semua sahabat maya....di dalam melaksanakan idea ini...
pada sesiapa yang berminat bersama2 di dalam melaksanakan projek ini dan ingin bersatu di bawah satu payung....aku berharap...dapat memberikan ulasan dan idea2 mebi yang lebih bagus lagi untuk kita sama2 jadikan ia nya satu reality...

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

insyaAllah niat yang murni akan diberkati..

husz_nie berkata...

buat a kertas kerja... halusi lagi idea tu...

anw4r berkata...

ermmm..personally menarik..tp perlukan tenage ngn semangat yg kental nih..

Tanpa Nama berkata...

insyaALLAH....tapi kalau u all ada idea...apa salah nya kita berkongsi sama....

kimi's berkata...

gud idea GJ...
tp klu ade draf lg bgus...
lg org blh paham...
kita kena halusi dl betul2....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum GJ. Satu Idea yang sangat baik sekali. Dah Tiba masanya Kita orang Islam di Malaysia ni Bersatu di bawah satu Bumbung yang boleh bertahan dari Hujan dan Panas serta dari ancaman Puting Beliong. Saya akan memberi sokongan kepada anda. Jangan Tunggu Lama2.

terangbulan